II. Otestujte sa

 1. Vymieňať tovary a služby za peniaze je ľahšie než vymieňať tovary a služby za iné tovary a služby, pretože…

a) peniaze chcú všetci (ľahko sa vymieňajú);

b) peniazmi sa ľahšie vyjadruje hodnota veci;

c) peniaze sa ľahšie sporia (nekazia sa a nezaberajú veľa miesta).

 2. Aký je rozdiel medzi naturálnou výmenou a peňažnou výmenou?

Líšia sa predmetom výmeny. Pri peňažnej výmene sa tovary a služby vymieňajú za peniaze. Pri naturálnej výmene sa tovary a služby vymieňajú za iné tovary a služby.

 3. Základné vlastnosti peňazí:

1. všeobecne akceptované;

2. prenosné;

3. trvanlivé;

4. deliteľné;

5. rozoznateľné;

6. ťažko falšovateľné;

7. obmedzené množstvo.

 4. Funkcie peňazí:

1. prostriedok výmeny;

2. uchovávateľ hodnoty;

3. zúčtovacia jednotka.

 5. Ponuka je…

… ochota a možnosť predať určité množstvo tovaru a služieb za rôzne ceny.

 6. Kedy na trhu môže prebehnúť výmena?

Keď sa cena, za ktorú chce predajca tovar či službu predať, zhoduje s cenou, ktorú je ochotný zaplatiť zákazník.

 7. Oprav nepravdivé výroky.

a) Všetky rozhodnutia majú náklady obetovaných príležitostí. Tento výrok je pravdivý.

b) Všetky náklady obetovaných príležitostí sú vopred známe a dajú sa vypočítať. Len malá časť  nákladov obetovaných príležitostí je vopred známa a dá sa vypočítať.

c) Lenka pomohla Katke pripraviť sa na konkurz pre modelky – to bol ich výmenný obchod. Lenka pomohla Katke pripraviť sa na konkurz pre modelky a Katka Lenke vyrobila náhrdelník – to bol ich výmenný obchod.

d) Bez výmenného obchodu by život bol ľahší. Bez výmenného obchodu by život bol veľmi ťažký, pretože by si každý všetko musel obstarať sám.

e) Peniaze vynašli centrálne banky. Peniaze vznikli prirodzeným procesom, keď sa ľudia snažili uľahčiť si výmenný obchod.

f) Hlavnou funkciou peňazí je ich trvanlivosť. Hlavnou funkciou peňazí je to, že sú prostriedkom výmeny.

g) Vec, ktorú si človek kupuje, hodnotí nižšie ako náklady, ktoré na ňu vynaložil. Vec, ktorú si človek kupuje, hodnotí vyššie ako náklady, ktoré na ňu vynaložil.

h) Čím väčšia je ponuka určitého tovaru, tým vyššia je jeho cena. Čím väčšia je ponuka určitého tovaru, tým nižšia je jeho cena. 

i) Ceny sú z pohľadu zákazníkov často nesprávne. Tento výrok je pravdivý. 

 8. Keď narastie cena striebra, je to pre výrobcu šperkov signál, že …

Keď rastie dopyt po strieborných šperkoch, ľudia si ich kupujú viac, a preto by ich mal vyrábať a zákazníkom ponúkať viac – tak si zarobí viac peňazí.