Každý človek má neobmedzené potreby, ale zato obmedzené príjmy. Aj ten najbohatší. A práve preto je dôležité naučiť sa plánovať svoje príjmy a výdavky – aby sme mohli čo najefektívnejšie využiť peniaze, ktoré dostávame.
Kúpiš si dnes chrumky alebo o rok bicykel? Keď sa rozhodujeme, že nejakú sumu hneď minieme, zriekame sa tým možnosti neskôr si kúpiť niečo drahšie. A zároveň sa dá povedať, že keď sa rozhodujeme pre šetrenie a sporenie, zriekame sa niektorých každodenných radostí.
Mesačný alebo ročný rozpočet si zostavuje každý štát, mesto, firma i organizácia – je to totiž základná podmienka na to, aby dobre fungovali. Z toho vyplýva, že je veľmi dôležité vedieť si určovať ciele a hodnotiť svoje finančné možnosti. Všetko sa, samozrejme, naplánovať nedá. Avšak kto na budúcnosť nemyslí vôbec, nikdy si na konci roka bicykel nekúpi.
V tejto lekcii si budeme hovoriť o tom, kedy peniaze ovládajú človeka a kedy človek peniaze, prečo má zmysel plánovať si osobný rozpočet, čo sa horšie stráži – výdavky alebo príjmy, a čo je lepšie – deficitný alebo prebytkový rozpočet.
POJMY
ZÁKLADNÉ POJMY | DOPLNKOVÉ POJMY |
OSOBNÝ ROZPOČET – je plán príjmov a výdavkov človeka na určité časové obdobie. | DEFICITNÝ ROZPOČET – označuje finančný plán, v ktorom výdavky prevyšujú príjmy. |
ZÁKLADNÉ PRAVIDLO SPRÁVY OSOBNÝCH FINANCIÍ – Nemíňajte viac, než zarobíte. | PREBYTKOVÝ ROZPOČET – označuje finančný plán, v ktorom príjmy prevyšujú výdavky. |
PRÍJMY – sú prijaté peniaze. | VYVÁŽENÝ ROZPOČET – je finančný plán, v ktorom sa príjmy rovnajú výdavkom. |
VÝDAVKY – sú minuté peniaze. |
PRAKTICKÁ ČASŤ
1. CVIČENIE
★ A. Aké typy výdavkov sú v príkladoch?
SITUÁCIA | POTRAVINY | platby za energie | STAROSTLIVOSŤ O DETI | FINANČNÉ ZÁVÄZKY | ZDRAVIE STAROSTLIVOSŤ O TELO A HYGIENA | BÝVANIE | OBLEČENIE | DOPRAVA | VOĽNÝ ČAS |
1. Keď Ján prišiel o dobre platenú prácu, nahradil potraviny, ktoré kupoval, lacnejšími | + | ||||||||
. 2. Majku lieky proti chrípke pre mamu stáli viac než 15 eur. | + | ||||||||
3. Stará mama svojej vnučke kúpila teplý kožuch | + | ||||||||
.4. Obyvatelia Bratislavy budú za šesťmesačný elektronický lístok na MHD platiť 175 eur. | + | ||||||||
5. Rodina si vypočítala, že drobné opravy chaty ju stáli niekoľko desiatok eur | + | ||||||||
6. Fero za hodiny baletu pre svoju dcéru zaplatil bankovým prevodom | + | ||||||||
Kováčovci budú musieť každý mesiac platiť 300 eur ako splátku hypotéky na byt, ktorý kúpili svojej dcére. | + | ||||||||
Tomáš musel tretinu svojej výplaty minúť u zubára. | + | ||||||||
DPH tvorí 20 percent z ceny nového auta. | + |
B. Ktoré výdavky sú povinné a potrebné a ktoré sú voliteľné?
Povinné a potrebné výdavky:
1. Jedlo
2. Finančné záväzky
3. platby za energie
4. Starostlivosť o deti
5. Zdravie
Voliteľné výdavky:
1. Doprava
2. Bývanie (najrôznejšie položky: od pracieho prášku až po nábytok)
3. Oblečenie
4. Voľný čas
C. Zoradiť výdavky podľa dôležitosti (1 – najviac dôležitý, 9 – najmenej dôležitý).
Výdavky podľa dôležitosti:
1. Jedlo
2. Finančné záväzky
3. platby za energie
4. Starostlivosť o deti
5. Zdravie
6. Doprava
7. Bývanie
8. Oblečenie
9. Voľný čas
2. CVIČENIE
★ Dokážte alebo vyvráťte mýtus..
Vyvracanie mýtov:
1. Výdavky na starostlivosť o deti sú dôležitejšie než ostatné typy výdavkov. Nie úplne. Tento mýtus vznikol z nepochopenia celkového princípu výdavkov a vzťahov medzi nimi. Výdavky na starostlivosť o deti sú veľmi dôležité, pretože rodičia sú povinní sa o ne postarať, keďže deti sa nemôžu postarať samy o seba. Ale plnenie finančných záväzkov a platenie daní je ešte dôležitejšie, pretože keby ich rodičia neplatili, boli by stíhaní sankciami (napr. exekúcia, prestali by dostávať niektoré služby, ako je dodávka elektriny a pod.). Keď sa rodičia nestarajú o deti, samozrejme tiež môžu byť potrestaní – lenže o deti sa nemôžu starať, ak im nemôžu dať strechu nad hlavou, teplé bývanie, vodu a elektrinu. Z toho vyplýva, že keď si rodičia plnia svoje finančné záväzky a platia dane, vlastne sa tým tiež starajú o svoje deti.
2. Ak nedostanete svoje peniaze pod kontrolu, budú mať pod kontrolou ony vás.
Toto je pravda. Peňažné príjmy vždy boli a budú obmedzené, naproti tomu ľudské potreby a túžby sú neobmedzené. Keď človek neplánuje svoje príjmy a nemá kontrolu nad výdavkami, jeho rozpočet sa môže stať deficitným, t. j. jeho výdavky prevážia nad príjmami a na svoje potreby bude musieť vydávať viac peňazí, než reálne zarobí. Ak táto situácia nastane, bude si musieť požičať a neskôr zarobiť viac (keď sa mu bude dariť a zvládne dlho a ťažko pracovať), aby dlh vrátil. Keď sa človek stará o svoje osobné financie a plánuje si príjmy aj výdavky, pred touto situáciou sa ochráni a bude si môcť byť istý, že ovláda svoje peniaze a nie ony jeho.
3. Je hlúposť plánovať si rozpočet, lebo vašu finančnú situáciu to aj tak nezmení
Toto je čiastočne pravda. Prehľady príjmov a výdavkov samy od seba finančné problémy nevyriešia. Avšak s ich pomocou si človek môže strážiť, ako so svojimi financiami narába, a znižovať riziká. Je pravda, že samotné spísanie rozpočtu nepomáha – treba ho aj analyzovať, aby človek svoje prostriedky využil čo najefektívnejšie. Jednoducho povedané – aby si človek mohol určiť finančné ciele a vybrať si najvhodnejšie prostriedky na ich dosiahnutie, musí najprv vedieť, koľko zarába a koľko má povinných a nutných výdavkov.
3. CVIČENIE
★
Ktoré pravidlá spravovania osobných financií sa v príbehoch nedodržali?
Pravidlá osobného rozpočtu:
1. Nemíňajte viac, než zarobíte.
2. Sledujte, analyzujte
a plánujte si svoje výdavky.
3. Časť príjmu si sporte pre nepredvídané
okolnosti, pretože tie určite nastanú.
4. Neukladajte si peniaze na jedno miesto.
5. Majte viacero zdrojov príjmu.1.
1. Alex nemal žiadne finančné problémy a užíval si bohatstvo aj napriek tomu, že nepracoval. Myslel si, že peniaze, ktoré si vďaka svojej snahe nasporil, použil dokonale: kúpil si luxusný byt a prenajímal ho za veľkú sumu peňazí. Žiaľ, prišla finančná kríza, Alexovi sa už tri mesiace nedarí nájsť nových nájomníkov a úspory sa mu rýchlo míňajú.
Pravidlá, ktoré v tejto situácii neboli dodržané: 5.
2.
Anna chcela ísť na dovolenku a zobrala si na ňu
pôžičku. Žiaľ, neodhadla riziko a teraz si musí zobrať
ďalšiu pôžičku, aby splatila pôvodnú aj s úrokmi.
Pravidlá, ktoré v tejto situácii neboli dodržané: 1; 2; 3.
3.
Martin investoval všetky svoje úspory do kúpy
domu na východnom pobreží USA, ale po hurikáne
Sandy mu z domu snov zostali len trosky.
Pravidlá, ktoré v tejto situácii neboli dodržané: 3; 4 (dom ako investované peniaze).
4.
Suseda ponúkla Júliusovi na predaj svoju chatu
za neuveriteľne nízku cenu. Žiaľ, Július nemal
nasporené žiadne peniaze a banka mu odmietla
poskytnúť úver, lebo mal zlú úverovú históriu.
Pravidlá, ktoré v tejto situácii neboli dodržané: 2; 3.
5.
Marta prišla o svoju prácu šičky a musela sa v ten
istý mesiac vysťahovať zo svojho prenajatého bytu.
Nemohla si totiž dovoliť platiť nájom a energie.
Pravidlá, ktoré v tejto situácii neboli dodržané: 3; 5.
A TERAZ VŠETCI SPOLOČNE!
Riešenie problému:
1. Rozdeľte triedu do tímov po 5 – 6 žiakoch.
2. Každý tím nech si vyberie jeden z príbehov opísaných v 3. cvičení.
3. Členovia tímov nech príbehy preberú, určia, ktorých pravidiel správy osobných financií sa ľudia v príbehoch nedržali, a spíšu pre nich zoznam odporúčaní – čo by mohli urobiť, aby svoj problém vyriešili a zaistili, aby sa neopakoval.
4. Každý tím potom predstaví svoju situáciu a svoje odporúčania. Všetci spoločne potom rozoberú, či tím prišiel skutočne na všetky možné riešenia a či by tieto riešenia boli úspešné.
4. CVIČENIE
★ A. Podľa textu zostavte mesačný rozpočet rodiny.
Ako vyzeral mesačný rodinný rozpočet Bartošovcov na august? Mamička dostala čistú mzdu 614 eur a 100 eur na nájomnom za garáž. Otecko si vo svojom zamestnaní v tlačiarni zarobil 645 eur a dostal 75 eur za články, ktoré napísal. Rovnako ako každý mesiac rodina dostala od banky 15 eur v úrokoch. A lis na ovocnú šťavu, ktorý rodina prevádzkuje, tento mesiac zarobil 2 200 eur. Ich syn pomohol susedom pozbierať jablká a dostal za to 8 eur. V auguste rodina utratila za potraviny 570 eur, zaplatila 340 eur za komunálne služby a 320 eur lízing v banke za auto. Mamička, otecko a syn si raz zašli do kina, kde vstupenka pre dospelých stojí 6 eur a pre deti 5 eur. Mamička tento mesiac utratila za oblečenie 85 eur. Za benzín rodina utratila 200 eur. Ďalej zaplatila 700 eur obsluhe lisu na ovocnú šťavu a rovnakú sumu dala za nájom vybavenia lisu. Bartošovci každý deň dávajú synovi vreckové vo výške 1 euro. 25 eur darovali útulku pre opustené psy a 10 eur požičali susedovi. Rodina si tiež vložila do pokladničky 500 eur na zimnú dovolenku na horách. Za tieto prázdniny rodina plánuje minúť 6 000 eur.
Ako vyzeral augustový rozpočet Kováčovcov?
Mama dostala výplatu 625 eur a ďalších 102
eur z prenájmu garáže. Otec tento mesiac vo
vydavateľstve zarobil 657 eur a ďalších 75 eur
dostal za články, ktoré napísal. Ako každý mesiac
aj v auguste dostala rodina 15,50 eur ako úrok na
svojom sporiacom účte. Firma na výrobu džúsov,
ktorú rodina založila, tento mesiac zarobila 2 236 eur.
Syn pozbieral susedom jablká a zarobil tak 8 eur.
V auguste rodina minula 579 eur na jedlo, 345 eur
na energie a 325 eur na splátku pôžičky na auto.
Mama, otec a syn boli raz v kine. Cena lístka bola 6 eur
za dospelého a 5 eur za dieťa. Tento mesiac mama
minula 86,75 eur v obchode s oblečením. Rodina
minula 202 eur za benzín. Mzdy zamestnancov
rodinnej firmy na výrobu džúsov boli dokopy 700 eur
a rovnakú sumu stál aj prenájom zariadenia na
lisovanie štiav. Každý deň dávali Kováčovci svojmu
synovi vreckové 1 euro. Darovali 25 eur útulku pre psy
a 10 eur požičali susedovi. Rodina si do pokladničky
odložila 500 eur na zimnú dovolenku v horách. Na
túto dovolenku plánuje dokopy minúť 6 000 eur.
DRUHY PRÍJMOV (v €): | POVINNÉ A NUTNÉ VÝDAVKY (v €): | VOLITEĽNÉ VÝDAVKY (v €): | SPORENIE (v €): | DLHODOBÉ FINANČNÉ CIELE (v €): |
(Mzda, výnos z prenájmu a pod.) | (Potraviny, finančné záväzky a pod.) | (Voľný čas, doprava a pod.) | ||
Mamičkin plat – 625 € | Potraviny – 579 € | Kino – 17 € | 500 € | 6 000 € |
Prenájom garáže – 102 € | Energie – 345 € | Oblečenie – 86,75 € | ||
Oteckove príjmy – 732 € | Lízing na auto – 325 € | Benzín – 202 € | ||
Úroky – 15,5 € | Prevádzka lisu – 1 400 € | |||
Lis zarobil – 2 236 € | Vreckové – 31 € (podľa toho, koľko má ten-ktorý mesiac dní – august má 31) | |||
Synov jednorazový zárobok – 8 € | Dar na charitu – 25 € | |||
Zapožičané peniaze – 10 € | ||||
Celkom: 3 718 € | Celkom: 1 249 € | Celkom: 1 771,7 € | Celkom: 500 € | Celkom: 6 000 € |
B. Zhodnoťte rodinný rozpočet Bartošovcov. (Aký je ich rodinný rozpočet: vyvážený, prebytkový alebo deficitný?)
Prebytkový.
C. Vymysli rady, ako by rodina Bartošovcov mohla ľahšie dosiahnuť svoje finančné ciele.
Obmedziť voliteľné výdavky, znížiť potrebné výdavky, všetky výdavky plánovať, nešetriť si do pokladničky, ale na účte v banke.
5. CVIČENIE
★ Prečítaj si opisy situácií a odpovedz na otázky.
Situácia: Jakub je umelec. Jeho čistá mesačná mzda je 440 eur. Okrem toho cez víkend predáva na ulici svoje obrazy. Priemerná cena jedného obrazu je 35 eur. Mama mu každý druhý mesiac posiela 50 eur. Jakub každý mesiac platí 200 eur za energie, 150 eur za jedlo a 25 eur za potreby na maľovanie a zvyšok peňazí si sporí. Chce si kúpiť nový maliarsky stojan za 155 eur.
1.
Minulý mesiac Jakub predal dva obrazy a mama mu poslala 50 eur. Môže si tento mesiac kúpiť maliarsky stojan, ak si nenasporil žiadne ďalšie peniaze?
Príjmy: 440 + 50 + 2 * 35 = 560 €
Výdavky: 200 + 155 + 25 = 380 €
560 – 380 = 180
180 > 150
Z toho vyplýva, že si tento mesiac nový stojan kúpiť môže.
2.
Minulý mesiac Jakub usporil 145 eur. Bude si môcť na budúci mesiac kúpiť maliarsky stojan, ak 45 eur zo svojich úspor minul na opravu práčky a predal len jeden obraz?
Úspory: 145 €
Príjmy: 440 + 35 = 475 €
Výdavky: 200 + 155 + 25 + 45 = 425 €
145 + 475 – 425 = 195
195 je viac ako 155
Z toho vyplýva, že si nový stojan kúpiť môže.
6. CVIČENIE
★
Navrhnite mesačný rozpočet rodiny (skutočnej
alebo vymyslenej). Riaďte sa pravidlami plánovania
osobného rozpočtu.
DRUHY PRÍJMOV (v €): | POVINNÉ A NUTNÉ VÝDAVKY (v €): | VOLITEĽNÉ VÝDAVKY (v €): | SPORENIE (v €): | DLHODOBÉ FINANČNÉ CIELE (v €): |
Požiadajte žiakov, aby si vybavili čo najviac druhov príjmov a pravidlo plánovania rozpočtu, že je lepšie mať niekoľko zdrojov príjmov. | Pripomeňte žiakom rozdiel medzi nutnými a voliteľnými výdavkami. Nutné (nevyhnutné) výdavky sú potraviny a platby, ktorým sa nedá vyhnúť, alebo platby, za ktorých nevykonanie hrozia sankcie. Všetky ostatné výdavky sú voliteľné a množstvo peňazí na ne určených je možné znížiť. | Sporiť treba nielen na konkrétne dlhodobé ciele, ale aj na nepredvídané výdavky. | Je dôležité určiť si dlhodobé ciele a zohľadniť možné kolísanie ich cien v budúcnosti. | |
Mzdy – 450 + 550 € | Lízing na auto – 60 € | Výdavky na benzín – 90 € | Rezerva na nepredvídané výdavky – 20 € | Dovolenka – 1 800 € |
Výnos z prenájmu bytu – 145 € | Poplatok za komunálne služby – 170 € | Výdavky na verejnú dopravu – 25 € | Fond na dlhodobé ciele – 315 € | Štúdium potomka na univerzite – 3 500 € |
Úroky za vklad v banke – 15 € | Potraviny – 230 € | Náklady na bývanie – 30 € | ||
Poplatok za materskú školu – 90 € | Oblečenie a topánky – 60 € | |||
Zábava – 60 € | ||||
Celkom: 1 160 € | Celkom: 550 € | Celkom: 265 € | Celkom: 335 € | Celkom: 5 300 € |
Príjmy rodiny celkom: 1 160 €
Výdavky rodiny celkom: 815 €
Druh rozpočtu: rozpočet je prebytkový.
Rodina za mesiac usporí celkom: 335 €
Celá suma na dlhodobé ciele: 5 300 €
Ako dlho bude rodina musieť sporiť, aby mohla realizovať svoje dlhodobé ciele?
Minimálne asi poldruha roka, ale termíny je možné meniť v závislosti od situácie (na dovolenku je možné dávať bokom viac peňazí, ak ju rodina bude chcieť urýchliť, alebo je naopak možné dovolenku zrušiť, ak sa naskytne príležitosť poslať dieťa na univerzitu).
Čo môže rodina urobiť pre to, aby bol jej rozpočet efektívnejší?
Dodržiavať základné pravidlá plánovania rozpočtu. V tomto prípade by rodina mala skontrolovať, zhodnotiť a znížiť sumu voliteľných výdavkov, aby jej zostalo viac peňazí na sporenie a realizáciu dlhodobých finančných cieľov.
DOPLNKOVÉ CVIČENIA
1. CVIČENIE
Cvičenie a diskusia.
1. Vyzvite žiakov, aby povedali, aké majú sny, ktoré by realizovali, keby na to mali peniaze.
2. Spíšte tieto sny na tabuľu (môže to byť čokoľvek, od drobností až po vlastný ostrov).
3. Pýtajte sa žiakov podrobnejšie a vedľa každého sna napíšte jeho priemernú cenu.
4. Spýtajte sa žiakov, ako dlho by museli šetriť, aby si tento sen splnili, keby každý deň dostávali vreckové vo výške, povedzme, 5 eur. Napíšte dĺžku šetrenia na tabuľu.
5. Spýtajte sa žiakov, čo by si museli odrieknuť, keby si túto sumu chceli našetriť. Čím drahší sen, tým dlhšie by bolo potrebné šetriť a viac si odrieknuť. Avšak šetriť sa nemusí len vreckové – žiaci si môžu nájsť brigádu alebo si na Vianoce vypýtať peniaze namiesto darčekov. A nesmieme zabúdať, že ceny sa menia (spomeňte si na kapitolu o ponuke a dopyte), a preto sa môže stať, že si na nejaký sen nasporíme skôr, než sme mysleli, alebo naopak – až si nasporíme potrebnú sumu, daná vec už bude drahšia.
6. Zhrňte výsledky. Vyzvite žiakov na diskusiu.
DISKUSNÝ PLÁN:
1. Čo je najdôležitejšie, keď sledujeme nejaký dlhodobý finančný cieľ?
Odhadnúť presnú cenu, poznať výšku svojich príjmov, spísať si dlhodobý rozpočtový plán, zhodnotiť alternatívy, sledovať výkyvy cien na trhu.
2. Prečo je dôležité zostaviť si na dosiahnutie dlhodobého finančného cieľa rozpočtový plán?
Aby človek vedel, aké má príjmy, a mohol si ich strážiť – a aby vedel, kedy si bude môcť danú vec kúpiť. Môže sa stať, že jej cena je taká vysoká, že by si človek musel vreckové šetriť veľmi dlho. V takom prípade je dobré zvážiť, či nebude lepšie obstarať si doplnkový zdroj príjmov. Je tiež potrebné vypočítať, koľko presne si človek potrebuje nasporiť každý týždeň či mesiac, aby si vysnívanú vec mohol zaobstarať čo najskôr. Aby človek vedel, kedy asi bude mať nasporenú potrebnú sumu, a nebol frustrovaný z dlhého šetrenia a sporenia.
3. Keď chcem dosiahnuť dlhodobý finančný cieľ, stačí si zostaviť plán rozpočtu?
Len to, že si človek zostaví rozpočtový plán – spíše si príjmy a výdavky – samo osebe ničomu nepomôže. Je nutné tieto údaje analyzovať (vyvodiť si, na aké účely človek vydáva príliš veľa peňazí, kde by mohol ušetriť, ktoré výdavky sú nevyhnutné a čoho by sa mohol zriecť, aby dosiahol svoj cieľ).
SEN: | PRIEMERNÁ CENA: | AKO DLHO SA MUSÍ ŠETRIŤ? | ČO SI ODRIECŤ? (ALTERNATÍVY) |
Ak každý všedný deň dostávaš vreckové 1,5 €. | |||
Letný festival | 30 € | 1 mesiac | Každodenné drobnosti, zábava cez víkendy |
Bicykel | 175 € | 4 mesiace | Každodenné drobnosti, zábava cez víkendy, letné festivaly |
Počítač | 570 € | 1 rok a 1 mesiac | Každodenné drobnosti, zábava cez víkendy, letné festivaly, bicykel |
2. CVIČENIE
Otázky na zhrnutie.
1. Čím sa líši potreba od túžby či sna? Vymysli príklady.
Potreba sa týka nutnej veci, bez ktorej človek nemôže žiť. Túžba či sen sa týka veci, ktorú by človek rád mal, ale môže žiť aj bez nej.
Príklad: Potreba – množstvo jedla, ktoré človek potrebuje zjesť počas jedného dňa; túžba – dobre sa najesť v novootvorenej reštaurácii.
2. Čím sa líšia túžba a sen od finančného cieľa? Vymysli príklady.
Túžba či sen – to je nápad v niekoho hlave, presvedčenie, že niečo chce (možno veľmi), ale nie je to čin, ktorý by mal za cieľ splnenie tohto sna. Túžba či sen sa stáva finančným cieľom vtedy, keď začneme podnikať kroky na jeho naplnenie. Prvým krokom je zostavenie osobného rozpočtu.
Príklad: „Raz určite budem mať jachtu,“ pomyslel si Peter (jachta = túžba či sen). „Už som si nasporil tretinu sumy. Ak sa mi bude aj naďalej dariť, jachtu si budem môcť kúpiť už o 5 rokov,“ povedal Peter (jachta = finančný cieľ).
3. Čím sa líši krátkodobý finančný cieľ od dlhodobého? Vymysli príklady.
Líšia sa časom, za aký plánuješ tento cieľ dosiahnuť. Čas potrebný na dosiahnutie krátkodobého cieľa je 1 rok alebo menej. Zato na dosiahnutie dlhodobého cieľa je potrebné niekoľkých rokov, niekedy aj dvadsiatich. Čas potrebný na dosiahnutie cieľa závisí od výšky príjmov dotyčného človeka. Jeden človek môže určitý cieľ dosiahnuť za deň, iný na to môže potrebovať niekoľko rokov.
Príklad: Krátkodobým cieľom môže byť lístok do kina či na koncert, dlhodobým cieľom môže byť poplatok za autoškolu či nový fotoaparát.
PRE ZAUJÍMAVOSŤ
Motivujte žiakov na zostavenie osobného rozpočtu týmto faktom:
Podľa prieskumu Americasaves.org si rodina, ktorá si vedie rozpočtový plán, nasporí dvakrát viac ako rodina, ktorá si rozpočet nezostavuje (hoci obe rodiny majú rovnaké príjmy).
INESS – Inštitút ekonomických a spoločenských analýz